mandag 18. august 2014

Gör dina egna dekorationer till Project Life!

När jag berättar att jag älskar min Cuttlebug och mina dies blir många förvånade.
“Hur använder man utstansat i Project Life?”
Det går alldeles utmärkt! Jag brukar hämta inspiration från produkter som finns i butikerna. Just nu är kork, guld och vellum väldigt populärt. Men att köpa väldigt många dekorationer (jag använder väldigt många på mina sidor) kan bli lite dyrt. För att dra ner på kostnaderna lite så gör jag mycket själv (sen är det ju så roligt att göra eget!!!!)!
Kork finns att köpa som självhäftande ark. Vellum finns i alla möjliga färger, mönster och tjocklekar. Nyligen så har det även kommit ut ark som kallas Gold foil. Bilden nedan visar fjädrar utstansade i Gold foil.

Självklart behöver man tänka på hur stora dies man har. Det är dumt att köpa för stora (om man inte vill klippa isär det man stansat ut).
Man kan även sätta ihop flera olika utstansade delar och få helt unika dekorationer. Här har jag använt en ny die från Shimelle (finns att köpa på Hey Little Magpie).

Smala och små utstansade motiv är lite svåra att klistra fast. Antingen kan man sy fast dem… om man har tillgång till symaskin. Eller så kan man köpa en Xyron Disposable Sticker Maker! Det blir lite kladdigt med extra lim ibland. Men det går att gnugga bort och syns inte så mycket... 
Dekorationen använde jag sedan på ett titelkort. Eftersom dekorationen består av cardstock och papper som jag hade hemma så är det enkelt att göra matchande dekorationer eller Pl-kort över hela uppslaget. (Hela uppslaget kommer att finnas med i mitt första blogginlägg hos Hey Little Magpie och kommer upp den 26e augusti! )

... men det tar inte slut där!!! Förutom att använda det som stansats ut så kan man använda det som blev kvar, negativet. Jag brukar aldrig använda klet och spray och sånt... men man måste ju prova! Embossing paste är ganska nytt på marknaden (tror jag). Jag köpte en burk med silverfärgad embossing paste (pasta?). Lite kletigt blev det... men som ett första försök blev jag riktigt nöjd. Fläckiga områden kan man ju alltid täcka över med en liten enamel dot!
Jag stansade i vanlig cardstock och tejpade fast negativet med washi. Sedan smetade jag ut pastan med en spatel (en lite för liten spatel... ska testa en större nästa gång) och tog bort stencilen direkt. Sen lät jag det torka ordentligt!



Det var alla tips jag hade denna gång! Men våga prova nya saker och ha skoj!
Tack för mig!
// Ida, iddy pop!

9 kommentarer:

  1. Bra ideer!!! Gillar guldfjädrarna!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack så mycket! Fjädrarna har jag gjort med en die från Spellbinders! :)

      Slett
  2. åååå så flott inspirasjon :) Jeg er alt for dårlig til å bruke mine dies men nå ble jeg inspirert :) Takk Ida :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack Tack! Dies är så användbara!!!! Kör hårt!

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett