fredag 3. oktober 2014

Min arbetsprocess del 2 - Dokumentation

För ett tag sedan började jag en kapitelserie om min arbetsprocess på min blogg. Del 1 handlade mest om att sortera foton och planera uppslagen. 
För den här delen tänkte jag fokusera mer på dokumentation! 
Vecka 36 råkade bli ett perfekt exempel på när texten blir viktig... jag råkade nämligen bli sjuk. Sjukdom är aldrig kul att skriva om... men kan vara viktigt. Dels för att spara symtom ifall sjukdomen kommer tillbaka och dels för att bearbeta händelsen. 
På grund av sjukdomen så blev det hemskt mycket text. Mycket mer än jag har i vanliga fall. Men allt ska med! :D
All min text skriver jag på datorn, då har jag bättre kontroll över hur mycket text jag kan ha med. Jag har en mall som jag använder för att veta vart texten kommer att hamna på PL-korten.
När texten är färdig tejpar jag upp PL-korten på min mall och lägger in allt i skrivaren igen. Så här ser det ut när det är klart!  
Därefter är det bara att göra resten av uppslaget... dekorera och fixa! 
Datortext är lättläst och det är möjligt att ändra typsnittet så att det passar till korten. Jag använder nästan alltid ett typsnitt som ser ut som att man använt en gammal skrivmaskin! 



Hoppas jag har gett er lite inspiration! Hörs snart igen!
// Ida, iddypop

2 kommentarer:

  1. Det är både snyggt, men framförallt viktigt, att ha med mycket text emellanåt. Det kan behövas för att bevara alla minnen på allra bästa sätt. Du gör det fint!

    SvarSlett
  2. Dokumentasjon er dokumentasjon.....om den er god eller "dårlig", og kan være veldig bra å ha med uansett.
    Hvilken type printer har du? Jeg er imponert over at du bare kan tape kortene på et ark slik og at de ikke setter seg fast eller løsner i printeren. Har hatt lyst å prøve dette med min men hat aldri tørt ennå i redsel for at det skal gå galt.

    SvarSlett