onsdag 15. februar 2017

Bilde og redigering (eller mangel på sådan)...

Då er det min tur til å fortelle hvordan eg tar bilder og redigerer, eg kan vel med en gang fortelle at dette blir nok langt fra mitt lengste innlegget i bloggen :-D

Når oppgava kom fra sjefen Linda så tenkte eg at dama måtte være bortimot sprø... Skrive innlegg om det?
 Det ville jo bli så kort som:

1) Husk mobilen
2) Finn det perfekte motiv.
3) Ta bilde.
4) Fremkall bilde hos fotobutikk, evt dra frem Canon Selphy å print sjøl.


Stort sett alle bildene eg tar så bruker eg min Iphone 6S, den er med over alt. For meg er det viktig å slippe å dra på ekstra kamera når vi skal ut på tur. Eg er ikkje den som tar uhorvelige mengder med bilder, men prøver å tenke gjennom motivet før bilde blir tatt. Så en typisk fotosession hos oss inneholder ofte: stå i ro, se på mamma, hallooo??, kom litt nærmere, stå litt tettere, ikkje tøys så fælt, smiiiilll osv. Innimellom alt det her, så prøver eg å tenke på lys, bakgrunnen og at bildene ikkje har mye "støy" bortsett fra når det er bilder av "støy" eg vil vise.

Redigering er gjort i en fei, finner frem bildene eg vil bruke og beskjærer bilde. Enten så sender eg bildene til fremkalling hos fotograf eller så bruker eg Canon Selphy CP910. Har eg mange bilder og "god" tid, så sender eg bildene til fremkalling. Har brukt Eurofoto noen ganger, for meg må det være enkelt å bruke uten mye styr...  

Dere tenker gjerne, hvorfor i all verden redigerer ikkje dama bildene sine? Joda eg skal være ærlig å sei det har eg tenkt på sjølv. Men eg er komt frem til at i en hektisk hverdag, så vil eg bruke mest mulig av hobbytida mi til å gjøre hobby. Ikkje sitte med alle mulige slags programmer eg ikkje får til... Eg trur muligens at meg og sjefen Linda er på høyde, hva som er innenfor, hvordan det fungerer spiller liten rolle, det skal rett og slett bare virke! Men eg skal krype til korset og innrømme med å ha lest innleggene til dei andre herlige damene, så høres det ikkje avskrekkende ut... Men så var det at teori og praksis stemmer sjelden ;-) Jaja, den som venter han får se! En skal jo aldri sei aldri....



Til alle dere som har holdt ut innlegget mitt, uten et eneste bilde(!) så er det bare å sei: knips i vei og print :-)


Klem fra DT Monica




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar